8e week - Reisverslag uit Same, Tanzania van Janie Geus - WaarBenJij.nu 8e week - Reisverslag uit Same, Tanzania van Janie Geus - WaarBenJij.nu

8e week

Blijf op de hoogte en volg Janie

11 November 2018 | Tanzania, Same

Hallo Unaendeleaje? Nog een woord geleerd om te vragen hoe het met je gaat. Groetjes uit het warme Tanzania.
Deze week ga ik een kijkje nemen op de pediatric ward (de kinderafdeling).


Maandag 5 November.
Er lagen 6 kindjes opgenomen. Eerst beginnen met het moppen van de vloer. Er kwam een man op een brommer aan. We moesten eerst een ochtend ronde lopen? Ik dacht dat het de dokter was (nog nooit gezien) bleek het de nachtdienst te zijn. Ik vond de visite ook wel heel snel gaan.

Na het moppen kwam de vrouwelijke dokter. Ze nam alle tijd voor de patiëntjes. Ik moest het opnamen boek bijhouden. Sommige afkortingen die ze hier gebruiken zitten nog niet echt in me hoofd. Ik heb regelmatig even gevraagd wat ze bedoelde, medicijnen hoeveel daags enz.
Tijdens de visite nam ze ook bij ieder kindje de temperatuur. Iedereen kei hard krijssen, wel even wennen. Twee kindjes hadden last van buik griep er moest urine en ontlasting opgevangen worden. De moeders doen dat en ze verzamelen het ook super snel. Dat ze het zo snel verzameld hadden verbaasde me echt.
De vpk ging bloed afnemen. Het meisje van 2 gilde alles bij elkaar voor ze begonnen. Morgen is wat speelgoed meenemen kijken dat we de onderzoekjes iets 'leuker' kunnen maken. Het bloed werd afgenomen met een gele infuus naald (kleine maat). Het meisje bewoog heel veel dus heb ik haar armpje vast gehouden, moeders het kindje. Gelukkig prikte de vpk in een keer raak.
Het bloed werd onderzocht op malaria en hemoglobine.
Het andere jongetje waar bloed bij afgenomen moest worden zag er ziek uit, hij liet alles toe zonder een kik.

Ik begin al aardig Tanzaniaans lang weg te blijven. Even naar het laboratorium spullen weg brengen en wat lege bloedbuizen halen. Wordt er onderweg naar me geroepen, na ook even babbelen. Janie kom even thee drinken of chapati eten. Na het was rustig op de afdeling dan kan dat wel.

Er lag een kindje van 2 hij was verbrand op zijn rug. Het was afgelopen zaterdag gebeurd, ik zag een tube zalf liggen. Het zag er goed uit, het lijken al korsten. Toch wilde de vpk iets doen...... . Ze noemden het dressing, nou wat gaan ze dan schoonmaken? Uiteindelijk werd de handeling overgedragen aan de avonddienst.

Ik moest vandaag wel even wennen aan de nieuwe geurtjes. Sommige kinders of moeders hadden een zure melk lucht om zich heen.

Vandaag had Sam een doos bij met gereedschap. Is kijken hoe ver ik kom. Ik ben de rolstoel thuis op gaan hale en heb die naar het ziekenhuis gebracht (zweet zweet).
Een ijzeren dop kreeg ik er niet af door de roest. Wat zou het toch gemakkelijk zijn wanneer ik een gereedschapskist mee had genomen. Ik denk vraag gewoon aan de portier van de diocese of hij sterk is. Uiteindelijk met een stuk ijzer en een steen kreeg hij het dopje eraf. Het gereedschap van Sam was niet genoeg dus weer terug naar Dokter Dickla. Na het is nog niet gelukt ik moet echt ook imbus hebben.

Vandaag was Janna jarig. Dus cadeautjes tijd, ik had een taart voor haar laten maken. De bestelling was ondanks de taalbarrière goed gekomen. Happy birthday Janna was er op versierd.
Na mijn dienst ben ik naar de school gegaan waar Janna werkt. Ik had ballonnen meegenomen voor de kinderen. Het was een gekkenhuis, maar Janna en de kinderen vonden het super leuk.

Dinsdag 7 November
De sterilisator van de OK was weer kapot. Het rubber was stuk. Ze hadden vorige week een ander stuk rubber gebruikt maar naar een paar keer gebruiken was het gesmolten. De matron was gisteren naar Moshi ze had vorige week een rubber besteld, dat moest vanuit Njirobi komen. Helaas past het rubber niet.

Vandaag was er geen artsenvisite op de pediatricward, begreep ik van de vpk. Ze had het over 1 patiënt. De vpk van vandaag spreken niet zo goed Engels. Toch probeerde ze wel het een en ander uit te leggen.

Vandaag ook af en toe even naar de oude afdelingen geweest. Op de Maternity kreeg ik een baby in me hand gedrukt, Janie er komt zo familie om het van je over te nemen. Houd even bij de moeder moet naar ok (het was de vrouw waar de buikwond was open gemaakt). De moeder kwam nog even snel naar me toe, nog even borstvoeding aan het baby'tje geven. De moeder had ook wenkbrouwen getekend bij de baby. Vaak bij meisjes wenkbrouwen en bij jongens iets achter de oren. De make UP bij jongens heb ik nog niet gezien, valt ook niet te zomaar te zien omdat het allemaal mummie baby's zijn door de kanga. Mensen geloven door de wenkbrouwen te tekenen of iets achter de oren dat ze de boze geesten weghouden.

Happy vertelde dat er op de maternity een moeder een dood babytje in haar buik had. Ze kreeg een keizersnee (de baby was 8 maanden). Na de operatie bleef de vrouw flink huilen, daardoor bleef haar wond lekken, gerem. Ze ligt tussen de moeders met baby's. Mw naar de femaleward verplaatsen werd niet gedaan, omdat ze daar niet de juiste zorg kunnen geven?

Op de kinderafdeling werd het kindje met de brandwonden (achter op de rug tot de bil, bovenbeen en onderbeen) verzorgd. De wond zag er voor mij goed uit, geen ontsteking. Er leek al een kort op te komen. De moeder zet haar kindje in een tijl en begon te wassen. De vpk ging daarna de wonden flink schoon poetsen met gazen, ondertussen liet ik steriel water over het ruggetje lopen. Alle wonden weer open en daarna droog deppen met gaas. Het kindje protesteerde flink, hij trapte ook de tijl water om. Daarna werd er zalf op de wonden gesmeerd voor brandwonden. Ik vroeg wat voor zalf het was, er zat honing met nog iets in. Normaal is het gratis maar het ziekenhuis heeft deze zalf niet. De moeder moet het daarom ergens buiten het ziekenhuis kopen, wat erg duur is. De vraag of het ziekenhuis het kon bestellen kreeg ik niet echt duidelijk antwoord

Als toetje kreeg het kindje een antibiotica injectie in zijn bovenbeen in de spier.
Tegen de pjjn kreeg het kindje 3x per dag een ibuprofen drankje. Familie doet hier echt veel. Heel de vloer was nat ik wilde een mop gaan pakken. Nee niet doen dat ruimt de moeder op, oké. Gelukkig troosten de moeder eerst het kindje voordat ze ging moppen.

Toch lastig communiceren met de vpk. Bijv. Hoeveel jaar werk je op de pediatricward? Als antwoord we geven 250 ml van het medicijn.

Woensdag 7 November
Vanmorgen was het ochtendrapport anders. Er zaten ineens dokters bij en de DMO. De DMO wil dat we de ochtend gezamenlijk starten. Misschien is dit de oplossing van de medical officier. Dat zo de artsen direct op de hoogte zijn of er een patiënt ligt waar ze meteen naar toe moeten.

Vandaag werden de bedden opgedekt. Er waren geen nieuwe lakens bij het washok dus werd het met dezelfde lakens gedaan. Iedereen werd uit bed getrommeld, ook de slapende kindjes en moeder. Ik dacht begin gewoon bij de bedden die leeg zijn maar dat was geen optie?
Tegen de vpk zij ik dat een laken nat was, een nieuwe nee. Ze sprak de moeder aan dat ze haar kind op tijd moest verschonen. Op de afdeling heb ik schonen lakens zien liggen. In een kamertje op de afdeling lagen ook veel lakens en dekens in een doos, waarom dat niet gebruikt wordt is mij niet echt duidelijk.

Ik zat aan tafel krijg ik ineens een ring aangeschoven. Komkumo in het kiswahili of ik zn vrouw wilde zijn.
Kaduma vpk van de kinderafdeling lag helemaal dubbel. Die mannen hier XD.

De artsenvisite moet ook 2x per week op wo met vr met alle artsen samen?
Dat kost echt teveel tijd lijkt me maar goed. Voor 14 uur nog geen arts gezien.
Helaas niet veel kunnen zien daardoor, de beleide waren hetzelfde. Alleen antibiotica hier of daar.
Ik ben op het lab gaan helpen, bloedgroepen mee bepalen en dan in de schriften schrijven. Klagen wij over boekhouding, nou ze kunnen er ook wat van.

Na het werk ben ik het dorp in gegaan op zoek naar een imbus sleutel. Het lukte helaas weer niet om geld te pinnen??
Uiteindelijk bij een winkel imbus gevonden. Kan ik het ook lenen? Dat kon niet maar een man die ook bij de winkel was, ik heb garage je kan het wel lenen. Hij vertelde de oude ambulance chauffeur van het ziekenhuis te zijn. Later hoorde ik dat hij ook de chauffeur van de DMO was. Hij noemde allerlei namen op die hij kende vanuit Nederland, nou dan zal het wel goed zijn. Hij bracht mij naar de garage. Zn zoon was buiten een groente prutje aan t maken. Alles werd in wacht gezet, gereedschap verzamelen en hij bracht mij en z'n zoon naar het ziekenhuis. Nu past de schroef niet in de andere rolstoel het gat is te klein, morgen opzoek naar andere schroeven.

Donderdag 8 November
Gister werd er niet geopereerd? Vandaag hoorde ik dat er vandaag wat katheter zakken en mesjes geleverd worden. Misschien dat dat de oorzaak was. Iemand van de poli vroeg hoe ze nu zonder mesje de hechtingen moest verwijderen. Ik heb haar een schaartje en pincet van ons hechting verwijdering setje gegeven, kunnen ze toch voorruit.

Vandaag kwamen er gevangen op het terrein van het ziekenhuis in de tuin werken. Er werd geld ingezameld, zodat ze de gevangenen thee en een boterham aan konden bieden.

Vanmorgen was de dokter op de kinder afdeling maar er werd geen artsenronden gelopen. Het was rustig op de kinderafdeling. Ik denk ga is verder voor mijn rolstoel project (ik had mijn nummer aan Kaduma(vpk van de pediatricward) gegeven, zodat ze me kon bellen als er wat moest gebeuren).

Eerst opzoek naar Dr Ibrahim en de matron. Ik heb toestemming gekregen om de rolstoelring om je vooruit te duwen van een goede rolstoel van het Same District Hospital af halen. Mooi dan heb ik een kruiskop schroevendraaier nodig. Degene die misschien die schroevendraaier hadden Dokter Dickla en Sam waren er vandaag niet. Dan maar even rond vragen voor een lepeltje? Vertelde KelaKela de beste man die allerlei dingen voor de mobile clinic regelt ik heb een schroevendraaier loop maar mee. De schroevendraaier paste precies, Top.

Vandaag zou ik ook met Shoo de matron op pad gaan voor lakens. In Same haar schoonzus zou de lakens kunnen maken. Oké dat is mooi.
Er waren een paar weken terug 51 lakens aan het ziekenhuis gedoneerd. We hebben de beste kwaliteit stof en het grootste laken gepakt. Op sommigen bedden ligt een breeder matras dan dat het bed is. Beter een iets groter laken dat het altijd past. Shoo geeft dat als voorbeeld aan haar schoonzus.
Verder heb ik ook gevraagd wat het kost om kleine lakens voor de neonatologie bedjes te laten maken. Als het goed is hoor ik morgen meer.

Verder ben ik na het werk opzoek gegaan naar de andere schroef voor de rolstoel. Nu blijkt dat gastje van gister precies de goede maat te hebben mooi.
Zijn vader heeft ons (zijn zoon heet Josse en nog een vriend) naar het ziekenhuis gebracht. Nou het past. Nu kan de 'nieuwe' rolstoel mee naar de werkplaats. Hij kan ook lassen dus ik heb de maten van beensteunen gegeven. Ik hoop dat het goed doorgekomen is wat ik bedoel. Het vrouwke kan haar rechterbeen niet buigen, kijken of hij daar iets voor gemaakt krijgt. Vast wel.
De rolstoel en hun in een badajej (tuk tuk) naar de werkplaats. Nou ben benieuwd en hoe snel het gaat.

Verder vandaag ook top nieuws. De sterilisator hier op de OK, werkt niet meer door die kapotte rubbere ring. Nu bestaat het bedrijf nog PMT (PMT Partners Medische Techniek). Ze hebben een rubber afsluitring die past TOP. Ons mam is de ring in Aalblasserdam op gaan halen. Het bedrijf hoorde over het project en schenkt de afsluitring aan het Same District Hospital. Super toch, het is zo fijn. Het personeel heb ik iedere keer weer naar een andere rubber zien zoeken maar niks werkt tot nu toe.
Margot vliegt 14 November naar Tanzania (gaat ook vanuit ETZ Buiten gewone grenzen naar Same). Zij brengt de ring mee.
Kunnen ze snel weer zelf steriliseren en het betekend weer steriele gazen voor het ziekenhuis.

's Avonds ben ik met Esin uit eten gegaan bij Nice park. Op de menukaart stond traditioneel bereide kip of modern. Geen idee wat het verschil is. De kip zou met honing zijn. De frietjes smaakte goed de kip was denk niet echt met honing hihi.

Vrijdag 9 november
Vanmorgen kwam de arts meteen artsenvisite lopen dacht ik. Ze ging alleen 2 kindjes langs, daar moest nog onderzoek bij gedaan worden. Bij 1 moest er bloedgeprikt worden en urine. Het kindje was 7 maanden de moeder de hele ochtend met een opvangpotje erbij zitten. Ze moest in de middag nieuwe infuusvloeistof halen dus kindje op de rug mee, ze kwam terug met een natte broek.
Een ander kindje moest ook urine opvangen. Dat was zo gepiept. In het dossier stond ook dat de arts een hemoglobine gehalte wilden hebben en een test op malaria. De uitslag van malaria stond wel in het papieren dossier. Dat is raar, want ze kunnen de test met hetzelfde buisje bloed doen. Daarom ben ik eerst naar het lab gegaan in de resultaten boeken gaan kijken. Even zoeken maar alle uitslagen gevonden. Dat is mooi dan hoeft het kindje niet voor niks een 2e keer geprikt worden. Ik heb de uitslagen in het dossier geschreven, zodat het niet weer kwijt kan raken.

Verder was het overdag rustig. Ik had een tas met kleine gifts vanuit Nederland meegenomen, bedankt voor jullie donaties. Samen met de vpk langs de kinderen gegaan. Sommige kindjes vonden het eerst eng of waren nog te klein om het te beseffen. 1 jongentje was begin van de week heel ziek. Vandaag voelde hij zich veel beter en heeft heel de dag met de ambulance uit nederland gespeeld. Hij speelde heel de dag in bed (op de grond spelen is te vies, te kout, te gevaarlijk) hij heeft geen 1x het auto'tje op de grond laten vallen.

Rond 14 uur was het even druk er kwamen 2 opnamens tegelijk. Drama voor de kindertjes het infuusprikken was na meerdere keren prikken niet gelukt, dan maar in de spier de antibiotica geven.
Nu wordt een infuus inbrengen in een hoekje van de afdeling gedaan op de commode ik het licht. Maar het kindje ligt dan alleen op de commode, krijsen gillen slaan schoppen, prullekes. Ik weet niet of de commode sterk genoeg is dat de moeder er op gaat zitten en het kindje vast houdt? Op de afdeling is er te weinig licht.

De andere patiënten was een jongen van 1 jaar en 3 maanden. Hij werd opgenomen i.v.m. overgeven, diaree en een laag hemoglobine gehalten. Hij ging een zak bloed krijgen, daar moest nog wel bloed voor afgenomen worden. De moeder liep met hem de afdeling op, het jongetje flink overgeven. Iedereen gaat gewoon verder met zijn werk.
Ik was samen met een vpk uit aan het rekenen hoeveel medicijn de kindjes moesten krijgen. Ik zij dat ik best mee wil rekenen maar allebei even appart van elkaar. De uitslag kwam overheen.
Wel even vreemd dat het overgeven een beetje als normaal gezien werd uiteindelijk haalde toch iemand een mop en was het weer schoon.

Paracetamol voor het kindje de moeder pakte een lepel beetje water en een beetje schudden tot het opgelost is. Dat heeft ze vaker gedaan.

Vandaag werd het kindje met de brandwonden niet meer gepest met schoon schrobben. Ze lieten het nu zo, gelukkig.

Wat vandaag wel op viel ik kwam overal Sam tegen, dat is toch ook wel typisch.

S Avonds met Janna the lion king gekeken alvast voorbereiden op mijn Safari hihi.


Het aantal inwoners van het hele district Same is 306 321.
Dus bijv. De inwoners van Bwambo worden ook meegeteld (2uur verder op op een berg).

Zaterdag 10 November
Overdag ben ik bij Shoo de matron geweest. Een plan gemaakt voor de lakens. Nu is het idee om volgendeweek samen met haar naar Arusha te gaan met de bus. Stof te kopen voor de lakens en dan met de bus terug. Nou ik denk dat het flink wat stif is en nauwelijks te tillen, ja volgens Shoo nee Janie geen probleem. Verry easy uhu, na we zullen zien.

's Avonds uit eten geweest met Janna en Julia bij Yassin. Op de kaart stond van alles alleen dat was er natuurlijk niet. Uiteindelijk heb ik pannenkoeken besteld. De serveerster vroeg met melk? Ja is goed. Soms worden pannekoeken ook met water gemaakt. Kreeg ik pannenkoeken en een thermoskan warme melk hihi. Naja ook primma. Verder hadden ze kuku (kip) zonder botjes.

Zondag een rustig dagje.
Ik heb gelukkig weer kunnen pinnen yeah. Verder roepen er veel mensen ej Janie als je ergens heen loopt. Gewoon iedereen vrolijk groeten. Maar ik ben echt slecht in het onthouden wie ik waar eerder heb gezien.

Deze week ananas. Zo dat smaakt lekker. Het binnenste kun je ook gewoon opeten. Deze ananas bijt je niet, dat klinkt vaag denk. Hetzelfde gevoel wat ik wel eens in mijn mond heb wanneer je een kiwi eet.

Tutaonana houdoe!


  • 11 November 2018 - 11:28

    Femke :

    Omg . een ring om je vinger ?

  • 11 November 2018 - 11:38

    Elly Van Den Corput:

    He Janie
    Met bewondering je verslag gelezen je moet wel van alle markten thuis zijn in Tanzania.
    Is daar wel heel anders dan in de Nederlandse ziekenhuizen .
    Ik wens je nog veel succes en veel.liefs van mij xxx

  • 11 November 2018 - 11:59

    Margot Kuijsters:

    Héél goed bezig, Janie!! Dankjewel voor de mooie verslagen. Ja, die brandwondenpatiëntjes gaat altijd zo aan het hart... Vrijdag zie je mij verschijnen met de ring voor de sterilisator!

  • 11 November 2018 - 13:34

    Marja:

    Zo. Zondag dus maar eens even de tijd genomen om je verslag te lezen. Blijft bijzonder hoe ze daar met de hygiëne omgaan... Maar ja, zolang er niemand dood aan gaat...?? En je bent weer supergoed bezig met oplossingen aandragen! Oh jee... wahahaha: ten huwelijk gevraagd! Oeps! Kanniet: vindt je vriendje niet goed! Ik lees verder dat het goed gaat komen met de rolstoel. En het is inderdaad een tip voor de volgende die daar heen gaat: gereedschap!! Duidelijk maar weer dat goed gereedschap het halve werk is. Net als de goede onderdelen trouwens... Nog heel wat werk te verzetten daar.
    Groetjes weer. XXX

  • 11 November 2018 - 14:55

    Mamsa:

    hey janie,
    wat heb je weer veel meegemaakt deze week zeg .

    helemaal super dat je die ring gratis hebt gekregen en dat Margot t mee kan nemen. ook mijn dank aan Marco van PMT en Margot( die haar eten koud liet worden : ) ik moest binnen komen .

    ojee een ring om je vinger dat was nieuws voor ons hihi.
    kenechtnie hoor!
    is je trukendoos-tas nog niet leeg? ; )
    zo leuk dat je een beetje voor sinterklaas hebt kunnen spelen met dank aan iedereen die speelgoed en sieraden gegeven hebben.
    zo fijn dat je de aandacht van pijn en nare behandelingen bij die kindjes even weg kan halen. helemaal top.
    t rolstoel project gaat je ook lukken, er komen steeds "toevallig"de juiste mensen op je pad.
    groetjes en dikke knuffels uit nat Ulicoten ook van papa en je grote kleine broer .

  • 11 November 2018 - 17:02

    Corina Emmen:

    Ze gaan jou daar straks missen zo'n manusje van alles. Maar je doet het geweldig en je geniet ervan tussen door. De rolstoel komt wel goed heb ik het idee. En de ring........laat dat maar zitten hoor want we willen jou gewoon hier weer terug.
    Tot volgende week groetjes Corina

  • 11 November 2018 - 18:36

    Marga:

    Hey Janie weer een heel verhaal! Goed bezig. Zo wordt het nog eens wat met die rolstoel!
    Het verschil tussen een traditionele en gewone kip is heel simpel. De eerste is een lokaal ras, de andere is gewoon een algemene kuku zoals wij die ook hebben. Belangrijkste verschil? Die lokale beesten zijn taai als ik weet niet wat.

  • 12 November 2018 - 00:25

    Marjorie:

    Ha die Janie, goed bezig hoor. Wat jij allemaal onderneemt, petje af. Volgens mij heb je het prima naar je zin daar. Fijn te lezen dat Feliciana ook daadwerkelijk datgene aanpakt wat ze van hier zo bijzonder vindt. Ik hoop dat ze het een beetje van de grond krijgt, maar met haar wilskracht moet dat zeker lukken. Ik hoop dat het lukt met de lakentjes voor de babywiegjes. Worden ze al gebruikt? En waar zijn ze uiteindelijk neergezet. Op maternity en de kinderafdeling? En die materialen, die maar steeds niet werken of kapot gaan, zo is er iets gemaakt....zo is er weer wat kapot. Het wordt echt tijd voor een nieuwe klusjesman, denk ik. Kijken of ik misschien een omscholing kan doen, hihi. Nou Janie, ga maar lekker door zo en wanneer ga je op safari. Dat las ik ook ergens. Geniet overal vooral heel veel van, het vliegt voorbij. Heel veel groetjes aan iedereen. Doeidoei

  • 12 November 2018 - 15:25

    Anneke:

    Dank je wel, Janie, voor weer zo´n beeldende beschrijving van je belevenissen daar.

  • 12 November 2018 - 15:40

    Sjef En Annelies:

    Habari Janie, je bent druk doende. Heerlijk om te lezen. Er gebeurt veel nu voor je tijdens deze trip.
    Geniet er maar lekker van.
    Groetjes van ons

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Tanzania, Same

Tanzania

3 maanden in het Same Hospital werken als verpleegkundige.

Recente Reisverslagen:

16 December 2018

Laatste week

09 December 2018

12e week

01 December 2018

11e week

25 November 2018

10e week

18 November 2018

9e week
Janie

Ik heb altijd de wens gehad om een keer een kijkje te mogen nemen in een ziekenhuis in bijvoorbeeld Afrika. Vanuit het ETZ Tweesteden - Elisabeth krijg ik nu deze kans om mijn droom waar te gaan maken. Voor 3 maanden ben ik te vinden in het Same Hospital in Tanzania.

Actief sinds 16 Aug. 2018
Verslag gelezen: 391
Totaal aantal bezoekers 8006

Voorgaande reizen:

17 September 2018 - 14 December 2018

Tanzania

Landen bezocht: