12e week - Reisverslag uit Same, Tanzania van Janie Geus - WaarBenJij.nu 12e week - Reisverslag uit Same, Tanzania van Janie Geus - WaarBenJij.nu

12e week

Blijf op de hoogte en volg Janie

09 December 2018 | Tanzania, Same

Hallo allemaal. Het zit er alweer bijna op. De tijd is om gevlogen. Ik ben heel blij dat ik deze droomreis heb mogen maken. Bedankt voor jullie berichtjes.

Zondag 2 December
Vandaag ga ik op safari (Avocet Tanzania Safari's via Mojhi). Ik zou rond 8.15 uur opgehaald worden. Ik werd ook op deze tijd opgehaald, wauw. Verder nog wat anderen mensen ophalen (een Amerikaan en twee Australiërs). De eerste dag naar het Tarangire park. We hadden gelukkig mooi weer. In het begin was het even goed zoeken naar de dieren. Uiteindelijk hebben we olifanten, zebra's, wilden zwijnen, waterbuffel's, giraffen, antilopen, struisvogels, vrouwtjes leeuwen, jachtluipaard en veel verschillende vogels met heel veel kleurtjes gezien. Verder nog wel beesten maar ik weet de naam niet. Goed begin van de safari. Daarna werden we naar de slaap plek gebracht. The panorama view camping. Wauw wat ziet het er hier goed uit. We kunnen zo over Lake manyara kijken. Ik dacht in een tent te gaan slapen mag ik gewoon in een iglo slapen met een bedje. Het eten was ook heerlijk en een warme douche.

Wat wel grappig is dat nu iedereen zegt o jij spreekt goed swahili. De mensen proberen uit te testen of je op bepaalde woorden het juiste terug kan zeggen. Wel grappig dat ze dan zeggen this girl know swahili. Terwijl ik denk nou dat valt best mee. Verder is het even wennen al die mazungu prijzen.

Maandag 3 December
Vandaag naar de Ngorongoro krater. De ingang zag er wat minder mooi uit dan de Tarangire. Voordat we het park echt ingingen hadden we een lekke band. Peter onze gids had het zo gefixt. Het uitzicht is prachtig, wat minder groen dan gisteren. De nieuwe dieren van vandaag: mannetjes leeuw, nijlpaard, neushoorn (heel ver weg), hyena, secretaris vogel en flamingo's.
'S avonds weer een heerlijk gerecht van de kok. Na het avondeten was er een optreden, wat getrommel en gedans van de jongens daar. Alles wordt uit de kast getrokken om tip te krijgen. Kan nou niet echt zien dat de performer er zelf van genieten. Zet gewoon Tanzaniaans muziek op en ga lekker dansen. Dat kunnen de mensen van hier wel en leuk om naar te kijken.

Dinsdag 4 December
Lake Manyara staat op de planning. Bij de ingang van het park moesten we even wachten op de nieuwelingen (2 Hollanders en een Amerikaan). We moesten nog even wachten op de nieuwe mensen we kregen alvast een rondleiding. Uitleg waar verschillende namen vandaan kwamen. Mensen geloven ook als ze hun naam in de neushoornboom zetten dat ze langer leven. Als het goed is leeft muts nu langer.
Lake manyara super mooi landschap het veranderd naar een paar minuten rijden telkens compleet.
We hebben olifanten van heel dichtbij kunnen zien de auto stond er op een gegeven moment gewoon naast. Verder een nieuwe aapsoort gezien de blue monkey aap. Grappige beesten om naar de kijken ze slingeren aan takken en spelen continu met elkaar. Verder wat nieuwe vogels gezien.
Na de safari zou ik bij het hostel afgezet worden. Zondag was de weg nog toegankelijk nu was heel de weg open gebroken. Via andere wegen geprobeerd maar de wegen waren te smal voor de auto, hendig. Nou dan maar via de boda boda naar de plaats van bestemming. Het Nyumbani hostel gevonden. Er was alleen geen stroom. De eigenaresse een Duitse ze verontschuldigde haar vele malen. Nou om geen stroom maak ik me niet druk. Het hostel zat vol met Duitse meiden en een jongen. Dat is wat anders dan eten met de paters. Het werd een candle light dinner nou primma. Na het eten hadden we weer stroom dat betekend wifi en een warme douche. Zo het safari avontuur zit er weer op. Geweldig om de dieren zo in de natuur te zien. Wat me wel verbaasde dat sommige vijanden overdag gewoon naast elkaar liggen uit te hijgen door de hitte.

Woensdag 5 November
Vandaag zou de klusjesman van het hostel mij naar de winkel brengen om de formaika te vinden (top laag voor op de tafels in het laboratorium). Na 3 winkels te hebben gehad hadden we het toch gevonden de formaike was 244cm bij 122cm en zwaar. Ik vond het al best knap om zo ver te komen. Maar daarna het transport naar huis als mzungu, pff. Ze vroegen echt belachelijke prijzen. Na dan maar met een kleine bus naar Moshi en dan weer verder kijken. Misschien dat de ambulance moet rijden en kan ik daar misschien mee terug. Na dat was allemaal niet helaas. 2 uur later een grote bus gevonden met plaats en voor een redelijke prijs . Daarna in Same met de pushkar (kar wat met de hand geduwd wordt) de platen naar het ziekenhuis vervoerd. Het was een flinke uitdaging maar het is gelukt.

Donderdag 6 December
Vandaag een regeldagje. Even kijken of de spijker al in de muur zit op de maternity. Dat was nog niet. Gelukkig zag ik Sam hij zou het vandaag gaan regelen ik ben benieuwd.
Vandaag de lakens opgehaald. Ze had uiteindelijk 66 grote lakens gemaakt. Van de andere stof kleine lakens voor de babybedjes. Meteen in de boeken laten schrijven. Daarna naar de wasruimten, de vrouwen gaan daar de lakens markeren voor welke afdeling ze worden.

Zo eindig je naar een werkdag in Tarakea. Ik was met Dennis het mens erg je niet spel op halen bij Dickla. Daarna zou hij doorrijden naar Tarakea. Een mooie omgeving volgens mensen. Naja ik bedacht mezelf ja waarom ook niet. Nog even een nieuwe plaats zien, leuk toch. Tarakea is de homeplace van Dennis. Komen we bijna bij het dorpje aan, begint het benzine lampje te branden. O we nemen de korte hobbelroute dat redden we wel. Nou ok komt goed. Rond 20.30 kwamen we aan. Daarna samen met zijn moeder gekookt kuku (kip) met banaan en groente prutje. In een slaapkamer was ook de Keuken 1 gaspit daar werd alles op gekookt. Als pannenlap werd er een oud stuk papier gebruikt.
Sorry maar we hebben geen douche. Nou ja dat had ik in Nederland ook niet voordat ik vertrok. De badkamer is bijna af, alleen nu heeft de tegelzetter een zwaar auto ongeluk gehad, pole.
Een emmer warm water is toch luxe. Alleen het open wc dat is lastiger. Geen open keuken maar open wc variant.

Vrijdag 7 December
Vandaag stond op de planning om naar de watervallen in Marangu te gaan. Violet ging ook naar Marangu dus we zouden elkaar daar zien (haar dochter en Dickla gingen ook mee).
Het was vandaag echt een eet dag eerst in Marangu met Dennis mishikaki spiesjes op. Violet belde op dat ze kip mee zouden brengen. Daarna de auto's aan de kant van de weg gezet en kip met gefrituurde banaan gegeten. We zouden eerst naar het ouderlijke huis van Violet gaan. Daar moest ze even wat afgeven ook daar moesten we weer eten, pfoe. Dadelijk ga ik nog rollen. Daarna gingen we verder, ik dacht naar de waterval. Nee de oma van Violet gaf een verjaardagsfeest. Violet had een grote taart bij. Moesten wij de taart met zijn alle geven. De opzet van het feest leek een beetje hoe ze in Tanzania een bruiloft vieren. Dus wij dansend met die taart naar de tafel waar bibi (oma) zat met nog wat mensen. Nou niks voor mij om zo in de belangstelling te staan. Er was ook bij dit feest een soort presentatrice. Ze riep van alles om. De taart ging oma aan iedereen voeren. Dus de taart was in stukjes geschreven. Per tafel naar voren lopen en met een tandenstoker gaf ze iedereen een stuk.
Daarna was het tijd voor het eten. Iedereen kreeg een halve kip. Nog meer eten, nou vooruit maar. Rond een uur of 18 zijn we gegaan. Nog even 1 foto gemaakt bij 1 waterval voordat het donker werd. Daarna terug gereden naar Tarakea. Het had daar veel geregend. De zand /steen weg was superglad. Ik denk dat je het een beetje met ijzel in Nederland kan vergelijken. We gleden continu, op een gegeven moment rechts de kant in. Ooh net niet tegen een boom. Uiteindelijk er uit kunnen komen. Het laatste stuk was berg op. We gleden continu weg met de auto, toen zaten we vast. Het was bijna thuis dus wat mensen hoorde het gestuntel, er kwamen wat mensen helpen. Uiteindelijk wat takken en droog zand neergelegd. Met 4 achter mee duwen. Jaa het lukt, we waren gelukkig veilig gekomen. Nou de bus van 6.00 uur morgenvroeg kan ik wel vergeten. Natuurlijk had moeders het eten alweer klaar staan hihi.

Zaterdag 8 December
Het had heel de nacht hard geregend, dus rijden gaat echt niet. Dennis ging het toch even proberen hij slipte eerder een halve meter op zij dan de goede kant op.
Nou dan maar te voet. Eerst 3km door de blub baggeren. Het handige aan Tanzania je hebt niet 1 bus op stap plaats. Je steekt gewoon even je hand op wanneer er plaats is stopt de auto. Daarna in een mini busje eigenlijk kunnen er 8 mensen in (8 is in tanzania 12 mensen). Op naar de kruising richting Same. Onderweg best vaak gestopt om mensen er bij te proppen. Er mochten ook 2 kippen mee. De chauffeur stopte ook voor een man met een geit ik denk dat past toch nooit meer in die auto. Gelukkig vond de man het zelf al te vol hihi.
Daarna overgestapt het duurde even voordat de kimwe (bus van Moshi - Same) er was. Hij was goed vol. Een hele tijd moeten staan. Omvallen was eigenlijk niet mogelijk. Maar ik was allang blij dat ik weer thuis kwam.
Eigenlijk zou ik deze ochtend rond 8.00 in Same zijn. De klusjesman om de formaika op maat te maken had in de middag een begrafenis. Nou dan op zoek naar een andere. Deze beste man vroeg belachelijk veel. Maandag komt er een anderen. Hopelijk krijg ik het nog af voordat ik vertrek.

Zondag 9 December
Vandaag de laatste dag kwasa kwasa. Nog even wat laatste koopjes doen. Nog even een ananas kopen en genieten van het heerlijke fruit.

Zo mijn laatste daagjes hier gaan in. Wel een gek idee voordat je het weet is het voorbij. Aan de ene kant zou ik nog wel willen blijven maar iedereen in Nederland weer zien is ook wel heel fijn.



  • 09 December 2018 - 10:46

    Jet:

    Hoi Janie.

    Wat een avonturen weer. En een fantastische safari zo te lezen.
    We komen graag je foto's een keer bekijken.
    Goeie reis al vast.
    Gr tante jet

  • 09 December 2018 - 11:52

    Marja:

    Hoera, nog een paar dagen en dan kunnen we je weer zien en vasthouden! Maar nu maar eens even je avonturen van afgelopen week gelezen. Gisteren al even wat van de foto's gezien op Kenneth's telefoon. Wat mooi! Wilde dieren in hun eigen habitat, das toch heel wat anders dan de dierentuin. Wat heb je veel meegemaakt meid, herinneringen gemaakt voor de rest van je leven. Tot gauw lieverd! HUG!

  • 09 December 2018 - 12:58

    Jeanne-Marie :

    Hoi Janie,
    Wat een ervaringen weer! Mooie foto's van de safari ook.
    Fijn dat we iedere week jouw verslag hebben kunnen lezen!
    Maar ik vind het ook fijn als we je straks weer in levende lijve op het werk zien.
    Tot snel!

  • 09 December 2018 - 13:07

    Mamsa:

    hey janie,
    wat een mooie safari is t geweest met mooie foto's en dan ook nog " fff " de formaika gekocht en meegenomen wat een avontuur was dat . en die sam pfffffffffffffff laat ik daar maar ff niks over tikken.
    de tijd is gevlogen maar nu is t echt aftellen, nog vijf nachtjes en dan eindelijk die life hug.
    geniet van je laatste week in Tanzania en van de zon
    dikke knuffels van papa en mamsa en tot vrijdag

  • 09 December 2018 - 14:33

    Anneke:

    Wow, wat heb jij veel gezien en meegemaakt! Om nooit meer te vergeten.
    Door jouw verhalen besef ik dat wij het hier toch maar super de luxe hebben.
    Een hele goeie terugreis toegewenst en hopelijk zien we je snel (met kerst??)
    Groetjes, Anneke

  • 09 December 2018 - 14:35

    Indië:

    Hoi hoi, wat een heerlijke verhalen weer! Dat ga ik missen als je weer terug bent in ons kikkerlandje!
    Fijn dat je zo genoten hebt van deze mooie reis, maar ook fijn als je zo weer veilig terug bent op Nederlandse bodem. Geniet nog van de laatste momenten daar en alvast een veilige reis terug gewenst.
    Groetjes, Ineen

  • 09 December 2018 - 17:43

    Sabine :

    Heey Janie

    Wat gaaf die safari , wat heb jij veel gezien en mee gemaakt daar.
    Geniet van je laatste daagjes en tot snel in Nederland
    Groetjes Sabine

  • 10 December 2018 - 02:27

    Elly Van Den Corput:

    Hoi Jamie
    Nog een paar dagen dan is je geweldige ondernemende reis weer afgelopen ,het is een geweldige ervaring fantastische ervaring voor je geweest!!!!
    Toch fijn dat je weer naar huis komt.
    Ik wens je een goede reis terug en alvast welkom thuis xxx
    Liefs van mij .

  • 10 December 2018 - 09:39

    Marc Leijten:

    Hoi Janie,
    Bedankt voor jouw verslagen van al jouw uitgebreide avonturen, het was leuk om op afstand te lezen wat jij allemaal meemaakte. Wat een fantastische ervaring voor de rest van jouw leven, very well done! Alvast een goede terugreis, en succes ook met het weer wennen aan NL.
    Hartelijke groeten van Marc (momenteel voor een korte tijd in Bodhgaya, India)

  • 10 December 2018 - 16:14

    Corina:

    Hoi Janie,

    Dat was denk ik wel heel gaaf die safari. Desiree vond die in Kenia toen ook zo mooi. Weer de nodige avonturen mee gemaakt en gelukkig kun je al de laatste klusjes toch mooi afmaken. En dan is het nu aftellen om weer naar het koude Nederland te komen. Groetjes Corina

  • 11 December 2018 - 05:08

    Sjef En Annelies De Laat:

    Welkom terug Janie.
    Fijn om volgende week jou 'life' te horen vertellen.
    Groetjes

  • 11 December 2018 - 05:25

    Elisa:

    Hoi Janie,

    Bedankt voor jouw mooie verhalen!
    Goede reis terug!

    Groetjes,
    Elisa

  • 11 December 2018 - 13:03

    Marjorie:

    Ha die Janie,
    Tja......time flighs when you have fun. Uit al je verhalen heb ik kunnen lezen dat je enorm genoten hebt. Je bent ook aardig actief geweest. Denk dat ze daar in Same District Hospital héél blij geweest zijn met jou. Ze zullen je zeker gaan missen, en jij hen. Ik wens je een hele goeie reis terug naar ons koude kikkerlandje. Bereid je maar voor. Het wordt slippers en T-shirtjes verwisselen voor warme truien, broeken, mutsen (muts hihi) en handschoenen. Ben benieuwd naar je verhalen 19 december. Groetjes Marjorie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Tanzania, Same

Tanzania

3 maanden in het Same Hospital werken als verpleegkundige.

Recente Reisverslagen:

16 December 2018

Laatste week

09 December 2018

12e week

01 December 2018

11e week

25 November 2018

10e week

18 November 2018

9e week
Janie

Ik heb altijd de wens gehad om een keer een kijkje te mogen nemen in een ziekenhuis in bijvoorbeeld Afrika. Vanuit het ETZ Tweesteden - Elisabeth krijg ik nu deze kans om mijn droom waar te gaan maken. Voor 3 maanden ben ik te vinden in het Same Hospital in Tanzania.

Actief sinds 16 Aug. 2018
Verslag gelezen: 290
Totaal aantal bezoekers 8007

Voorgaande reizen:

17 September 2018 - 14 December 2018

Tanzania

Landen bezocht: