11e week - Reisverslag uit Same, Tanzania van Janie Geus - WaarBenJij.nu 11e week - Reisverslag uit Same, Tanzania van Janie Geus - WaarBenJij.nu

11e week

Blijf op de hoogte en volg Janie

01 December 2018 | Tanzania, Same

Bedankt voor jullie reacties!
Deze week ga ik een kijkje nemen op de maleward (mannenafdeling).

Maandag 26 November,
De maleward oogt gestructureerd. In de ochtend werden eerst de dossiers doorgenomen. Kijken of alle onderzoeken al zijn afgenomen. Bij de onderzoeken die al gedaan zijn zetten ze een vinkje, zo is het meteen duidelijk voor iedereen.
Bij iemand werd de HIV test gedaan. De patiënt moet wel eerst toestemming geven. De vpk liet mij de test doen. Je moet bloed in een tester doen. Daarna wat druppeltjes vloeistof erbij. Deze vpk vertelde 4 druppels vloeistof er bij te doen. Op de andere afdeling was het tussen de 2 en 3. De uitslag wordt anoniem in 2 boeken bijgehouden. De vpk vertelde dat iedere patiënt die getest is zich na 1 maand weer moet laten testen. Ik ben erg benieuwd of dat gedaan word.

De arts probeerde alle patiënten in het Engels aan mij uit te leggen. Een man had zaterdag een epileptische aanval gehad. Hij had zich verbrand. De rechterkant van het gezicht was verband het zag er redelijk uit. Zijn rechter hand was er erger aan toe. Je ziet de hele tijd vliegen die op zijn gezicht gaan zitten. De mensen hier maken zich over de vliegen geen zorgen. Ik vroeg aan de vpk waarom ze de klamboe niet gebruiken. Hij kan zelf bewegen, dus hij kan zelf de vliegen weg jagen of vragen wanneer hij de klamboe zou willen hebben.

Een patiënt was er slecht aan toe. Hij was al 2 dagen niet aanspreekbaar. Hij had veel moeite met ademen. De arts vertelde dat hij behandeld was voor tuberculose alleen hij was gestopt met de medicijnen. Ik vroeg aan de vpk en arts gaat dit nog goed komen, ze achten de kans zeer klein.

Later werd een patiënt binnen gebracht i.v.m. hypertensie (hoge bloeddruk). Er werd bloed afgenomen. Er moest ook urine onderzocht worden. Vanmiddag werd er na het bezoekuur een katheter geplaatst en morgen zouden ze de urine pas afnemen voor onderzoek. De reden zou zijn tijd? Soms geeft de arts die opdracht de urine na een paar dagen te onderzoeken maar dat was nu niet.
Na ze begrepen mijn punt om het meteen te doen maar toch doen ze het morgen.

Dinsdag 27 November,
De mannenafdeling is trouwens echt wel aan renovatie toe. Je moet heel goed uitkijken hoe je he voeten neer zet. Er zitten zoveel gaten in de vloer.

De zieke patiënt met tuberculose was gister avond overleden, pole.

Met de arts de ochtend ronde gelopen. Er werden wat patiënten ontslagen. Een patiëntje (jongetje van 7 met hiv) moest ik naar de oogarts brengen. Ik dacht het bij het gebouwtje van de tandarts zat maar dat was niet. Het gebouw ernaast. Familie met het kleine mannetje vonden het geen probleem om weer ergens anders heen te lopen. Ze kunnen zo lief dankbaar lachen.

Vanmorgen kwam ik Sam tegen meteen even gevraagd op hij de klok op kan hangen op de maternityward, geen probleem.
Verder project laken Shoo vertelde dat ze nog niet klaar waren, maar ze had tegen haar schoonzus gezegd dat ze op moest schieten. Nou ik ben benieuwd.

Een man lag opgenomen en werd verdacht van leverfalen. In het Same District Hospital kun je dat niet in bloed onderzoeken hij werd dus ingestuurd naar het KCMC. Er ging ook nog een andere patiënt van chirurgie mee.

Eind van de ochtend was het rustig op de maleward. Ik ben even sister Feliciana meegaan helpen op de maternityward. Vanuit de maternity zag ik de ambulance aan komen rijden. Oke tijd om de patiënten er in te hijsen. De patiënt van chirurgie had een femur# rechts (bovenbeenbreuk). Ze hadden een spalk gemaakt van karton. Ik gaf de vpk wat tips hoe de transfer van bed naar de brancard zo comfortabel mogelijk zou kunnen doen.Daar werd na geluisterd gelukkig. Alleen de remmen van deze brancard werkte niet goed genoeg en schoot weg. Gelukkig kwam er familie van een andere patiënt aan die de brancard tegen hield.
In de ambulance wilde ze de patiënt eerst met de beenbreuk precies op de wielkas leggen. Dan zou er veel te veel druk op de breuk komen, met iedere hobbeltje niet te doen. Er werd geluisterd om de patiënt toch andersom in de ambulance te leggen. Daarna was het ff chaos. De andere oudere patiënt werd op de bank geplaatst maar de beste man was mij inziens te zwak om heel de reis te blijven zitten. Gezien de taalbarrière lukte het mij niet om het duidelijk te krijgen en de andere vpk maakte zich niet zo druk. Als de patiënten maar in de auto zitten. Familie ging ook mee totaal 6 mensen achter in de ambulance, pole.

Na het werk ben ik met Sarah de rolstoel op gaan halen. Nu is het een echte Tanzaniaanse rolstoel. De ketenge hoes is afneembaar. Een kussentje zit in de ketenge voor de beensteun, perfect

Daarna met Sarah wat gaan drinken. Sarah rond 19 uur moet ik weg. Ja is goed. Tuurlijk er kwam weer eten hihi.

Woensdag 28 November
Vanmorgen na het ochtendrapport werd er een presentatie gegeven (het bleek een verkoper). Het was net een slechte tel sell reclame. Het duurde lang, beloofde heel veel goeds, was volgens hem heel goedkoop als je met heel veel mensen tegelijk het product kocht. Het ging om vitamine pillen en thee ofzo.

Op de mannenafdeling werd er een katheter ingebracht. Ze hadden een tube glijmiddel liggen. De katheter werd zonder schoonmaken ingebracht. Eerst zou de ballon van de katheter met 20ml vullen. Er liep urine langs de katheter, nu werd de ballon verder gevuld tot 30ml.

Daarna ben ik opzoek gegaan naar Shoo i.v.m. ophalen van de lakens. Shoo was blijkbaar naar een begrafenis. In haar kantoor zat Yvonne (vpk chirurgie) papier werk te doen. Ze had de mooie taak gekregen, om alle ambulance ritjes in een boek te schrijven maar ook de vpk die mee was geweest. Overal losse papieren, of vpk die geen papier hadden ingevuld. Wanneer de juiste datum met namen niet in het boek komen krijgen ze ook niet betaald door de overheid. We hebben geprobeerd alles zo goed mogelijk in te vullen.

Donderdag 29 November
Vandaag ga ik de rolstoel wegbrengen. Om 8.30 moest ik klaar staan en zou ik opgehaald worden. Rond 10.30 was de driver er. Janna hield me vandaag gezelschap. Bij father Abeddi in Njiro eerst even wat gedronken. De vrouw kwam richting de kerk. Ze liep op handen en voeten, het koste veel moeite. Het lukte haar om zelf de rolstoel in te klimmen. Even wat aanwijzingen gegeven. Ze begreep hoe ze de rolstoel naar voor kon rollen, later lukte een bochtje ook. Jammer dat het zand te los is en soms de wielen wegglijden. De rolstoel kan ingeklapt worden. Verder kan het rechtse been van mn niet buigen. Daarom heb ik rechts de beensteun omhoog laten maken. De ketengestof zorgt ervoor dat het been mooi kan rusten. De hoes is zo gemaakt dat deze er ook afgehaald kan worden om te wassen.
Voor de veiligheid heb ik gezegd dat ze alleen de rolstoel mag gebruiken als er iemand bij haar is.
De weg van de kerk naar haar huis is gevaarlijk. Het is een smal pad en meteen een halve meter dieper. Father Abeddi gaat kijken of hij een hekkie of iets kan maken. Bij haar huisje aangekomen een kamer met een matras op de grond. Daar past de rolstoel niet in, maar daarbinnen is het ook zo klein dat ze er niets aan zou hebben. De familie van mw was er. Ze hadden als dank een kip geslacht. Ze dankte vele malen. We hebben wat gedronken met de familie. Later de kip met rijst gegeten. Fijn dat het gelukt is om de rolstoel voor haar op maat te maken.

Vrijdag 30 November
Vandaag op de mannenafdeling was het heel rustig. Er lagen 5 patiënten. Na de artsenvisite werden er 2 ontslagen. Verder zijn de spuiten 5ml en 10ml niet leverbaar, de katheterzakken ook op. Verder was de jick op (hardnekkig schoonmaakmiddel). Hopelijk zijn deze dingen er snel weer.
Het bleef erg rustig op de afdeling. Daarom ben ik op anderen afdelingen gaan helpen. Wat bloed prikken op de maternity. Een vrouw moest bloed bijkrijgen. Er was nog maar 1 zak bloed op voorraad wat zou matchen met de vrouw. Waar ik ook achter kwam is dat familie of geld geeft voor het bloed of zelf bloed doneerd. Er werd vandaag nieuw bloed gehaald vanuit Moshi maar hoelaat ze terug zouden zijn. De vrouw is niet in levensgevaar dus dan maar even wachten.

Vanavond gaan we appeltaart bakken. Een vriendin (Violeth) van dokter Dickla had een oven. Zij nodigde ons uit om daar de taart te komen bakken, lekker.
We hebben alles een beetje op de gok gedaan. Ondertussen enthousiast mens erg je niet gespeeld. De mannen vinden het misschien nog wel leuker dan de dochter van Violeth. Het avondeten bestond uit chapati, bonenprutje, vis, geitenvlees, ananas, mango, avocado, komkommer. Voor iedereen wat lekkers.
De appeltaart was gelukt. Na 40min had ik de oven wat lager gezet, gelukkig niet aangebrand en toch gaar. Iedereen heeft lekker van de appeltaart kunnen smullen.

Zaterdag 1 December
Vandaag vroeg op om 7 uur de bus richting Moshi en Arusha. Overdag in de steden beetje rondlopen. De bus van Moshi naar Arusha was een nieuwe variant voor ons. Voor 5 man stoelen op een rij en achteraan 6. We zaten achter in met 6 op een rij, pfoe flink zweten. Maar gelukkig goed aangekomen in Arusha. Helaas werkte het internet in Arusha niet. Het valt dan ook niet echt mee om de weg zo te vinden. Uiteindelijk nadat we wat gedronken hadden met de badajej naar het hotel. Nou dit was de wildste rit tot nu toe, na we zijn veilig aangekomen. Mooi hotel (point zone resort) en een warme douche wat willen we nog meer. De club is naast het hotel, daar vanavond maar is kijken.
Morgen ga ik al vroeg op Safari. Vandaar dat ik mijn verhaal nu al online zet.

Tot volgende week. Ik kreeg trouwens een bericht dat de lakens klaar zijn, mooi kan ik dat volgende week afhandelen.
Verder hoop ik dat ik veel dieren mag gaan zien. Groetjes

















  • 01 December 2018 - 14:58

    Jet:

    Hok Janie

    Mooi dat t gelukt is met de rolstoel.
    Heel veel plezier op safari.

    Gr tante jet

  • 01 December 2018 - 15:05

    Loes :

    Hé! Wat leuk om jouw verhalen steeds weer te lezen! Brengt me weer een klein beetje terug naar het mooie avontuur in same!
    Heel veel plezier op safari, ook een hartstikke mooi avontuur!!!
    Geniet van de laatste dagen met al het moois

  • 01 December 2018 - 16:13

    Sjef En Annelies:

    Mooi verhaal weer Janie, en fijn dat het gelukt is met de rolstoel en de lakens.
    Groet Shoo van ons

  • 01 December 2018 - 18:50

    Ineke:

    Hoi Janie, weer mooie verhalen om te lezen! Fijn dat het goed gekomen is met de rolstoel. Geniet nog maar lekker daar. Veel plezier op safari!
    Groetjes, Ineke

  • 01 December 2018 - 18:51

    Johanna:

    Hoi Janie,

    Ik kijk elke week uit naar jou verhaal, het is een genot om te lezen wat jij allemaal mee maakt
    in het ziekenhuis en daar buiten, echt geweldig. Volgens mij heb je het reuze
    naar je zin.
    Geniet van de safari!

    Groetjes, Johanna

  • 01 December 2018 - 19:44

    Elisa:

    Hey Janie, leuk weer om te lezen al jouw indrukken en ervaringen. Veel plezier op Safari!

  • 01 December 2018 - 20:00

    Mamsa:

    hoi janie
    ik blijf me verwonderen over hoe de zorg daar gaat . t zal over een paar weken best weer wennen zijn hier in NL denk ik.
    wij vinden t zo gaaf dat t gelukt is met de rolstoel voor dat vrouwke, zo een mooie foto. voor t eerst in haar 41 jaar met schone kleren aankomen bij de kerk , niet meer door t stof te lopen op handen en voeten. of door de blubber als t regent.
    je hebt er echt een janie-creatie van laten maken :-) toppie
    en mooi om te lezen dat de lakens ook klaar zijn
    heel veel plezier en fijne safari, geniet er van.
    dikke knuffels van papa en mamsa

  • 02 December 2018 - 08:45

    Corina:

    Hoi Janie,

    Mooi dat de projectjes zijn gelukt de rolstoel en de lakens die nog op tijd er zijn. De gordijnen die hangen ze zullen je niet niet snel vergeten. Veel plezier op safari en geniet ervan. Groetjes van ons allemaal

  • 02 December 2018 - 09:18

    Marja:

    Ha meissie! Het is gelukt met je rolstoel! En hoe! Geweldig! Net als jullie mam verbaas ik me ook iedere keer weer over hoe de gezondheidszorg daar in elkaar zit. Ach, ze weten niet beter en waarschijnlijk is dat maar goed ook. Ik vraag me wel af wat de vpk's die naar Nederland komen vinden van hoe het hier gaat. Dat moet voor hen toch ook verbazingwekkend zijn... Wat zijn we toch verwend in Europa en hier in Nederland helemaal: goede gezondheidszorg, in principe heeft iedereen vervoer (zelfs als je twee bent heb je al een driewielertje...) en er is altijd (te veel?) overal eten voor ieder budget. We hebben het geluk hier geboren te zijn.
    Nog een paar weekjes meid, blijf genieten. Ik duim dat je veel dieren zult zien! Ennuuuhhh... tot gauw! XXX

  • 04 December 2018 - 09:15

    Marga:

    Hoi Janie. Wat is het toch leuk om je verhalen mee te lezen. Ik zie jou dan voor me in Same. Jij bent daar volgens mij helemaal op je plek, maar dat wist ik al toen we daar in september samen rondliepen. Hartstikke fijn dat het gelukt is met die oude rolstoel! Knap werk hoor. En die lakens komen er zeker ook. Janie geniet nog van de laatste loodje. Ik verheug me er al op om je in Tilburg weer tegen te gaan komen. Groetjes voor jou, voor Janna en ook voor de anderen. Play the game!!


  • 05 December 2018 - 01:30

    Marijke De Geus:

    Hoi Janie
    Heel fijn dat het gelukt is met de rolstoel
    Vandaag de laatste dag van je safari,
    Ik hoop dat je veel dieren hebt kunnen zien,
    Ik ben benieuwd wat voor spannend verhaal je daar over gaat vertellen
    Het begint nu te korten voor je,het is echt snel voorbijgegaan.
    En wat een belevenis is dit voor jou geweest
    En een hele ervaring.
    Ik ben weer benieuwd naar je volgende verslag
    Groetjes tante marijke

  • 07 December 2018 - 17:01

    Annie Van Kuijk:

    Beste Janie,
    ik zie wel dat ik enkele dagen achter loop.
    geweldig toch hoe jij alles voor elkaar krijgt.
    Zoals hier boven al staat wat zijn we hier in Nederland bevoorrecht.
    Ket kost ons wel wat maar wat krijgen we er toch veel voor als je jouw verslagen leest.
    Met zijn alle in de ambulance, dagen wachten op behandeling en dan nog mopperen de patiënten niet.
    Wat zal jij toch dankbaar zijn voor die lieve vriendelijk lach van de mensen.
    Ik hoop dat je een hele fijne safari hebt gehad. Beetje griezel beesten zul je inmiddels wel tegen kunnen.
    Top hoor wat jij daar allemaal doet. Kijk maar uit dat het niet naar meer smaakt.
    Voor familie , vriend en collega's zal het fijn zijn dat je weer snel deze kant op komt.
    Ze missen hun Janie.
    Janie petje af hoor je hebt jouw missie er bijna opzitten, maar ook de thuis front.
    Geweldig dat jullie achter haar droom stonden.

    Hartelijke groeten, Annie van Kuijk

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Tanzania, Same

Tanzania

3 maanden in het Same Hospital werken als verpleegkundige.

Recente Reisverslagen:

16 December 2018

Laatste week

09 December 2018

12e week

01 December 2018

11e week

25 November 2018

10e week

18 November 2018

9e week
Janie

Ik heb altijd de wens gehad om een keer een kijkje te mogen nemen in een ziekenhuis in bijvoorbeeld Afrika. Vanuit het ETZ Tweesteden - Elisabeth krijg ik nu deze kans om mijn droom waar te gaan maken. Voor 3 maanden ben ik te vinden in het Same Hospital in Tanzania.

Actief sinds 16 Aug. 2018
Verslag gelezen: 322
Totaal aantal bezoekers 8058

Voorgaande reizen:

17 September 2018 - 14 December 2018

Tanzania

Landen bezocht: