9e week - Reisverslag uit Same, Tanzania van Janie Geus - WaarBenJij.nu 9e week - Reisverslag uit Same, Tanzania van Janie Geus - WaarBenJij.nu

9e week

Blijf op de hoogte en volg Janie

18 November 2018 | Tanzania, Same

Bedankt voor jullie reacties, superleuk blijven doen.
Deze week ga ik op de Femaleward (vrouwen afdeling) mee helpen.

Maandag 12 November
Vandaag op de femaleward samen met Febronia en Judy. Met deze 2 is het wel heel gezellig werken. De bedden werden verschoond de letters op de lakens moesten de juiste kant op liggen. Ze willen de afdeling er net uit laten zien, dat is goed.
Er was vandaag geen arts voor de vrouwenafdeling. Dus geen nieuw beleid voor de patiënten. Bij 2 vrouwen werden wonden verzorgd. Diabetische voet. Bij de eerste vrouw zag het er netjes uit. De wond werd ingesmeerd met honing en daarna verbonden met gaas. Honing primma, al de vliegen niet. Je moet de hele tijd de vliegen weg wapperen.
Bij de 2e patiënt was 1 teentje geamputeerd maar de wonden op de voet zagen er niet goed uit. Er werd metronidazol antibiotica op de wond gedruppeld en flink geel beslag weg poetsen. Daarna werd de wond verbonden met gaas.

Verder hadden we vandaag 2 katten die de afdeling op kwamen lopen. De vpk zei ja ze houden zich wel goed aan de bezoektijden dat was net begonnen.

Na het werk ben ik met Janna richting Esin (verblijft in het Elephant hotel) gelopen. Nou we waren heel populair bij de schoolkinderen. Hand in hand. Janna haar tas werd gedragen door de kinders. Dit zo hadden we nog niet eerder meegemaakt.
Ook even langs de garage waar de rolstoel stond gelopen. Stonden we daar met al die kinderen om ons heen. Nou het maakt allemaal niet uit. Hij liet vol trots zien dat er al aan de rolstoel gewerkt was. Hij had goed nagedacht over de stevigheid van de stoel. Alleen de rechterbeensteun stond nu naar buiten en omhoog. Anders was het niet stevig genoeg hihi. Toch geprobeerd uit te leggen dat de beensteun lager moet, ik denk dat hij het wel begreep.
Daarna in het dorpje opzoek naar ketenge en wat anderen spulletjes.

Dinsdag 13 November
Vandaag was het een stuk drukker op de femaleward. De ene opnamen na de anderen kwam.
Een oudere vrouw opnamen indicatie diabetes. Verhoogde suikers waarschijnlijk door een infectie. Ze kreeg antibiotica en ze starten een 3 liter infuus. De vrouw was al 2 dagen (thuis) nauwelijks aanspreekbaar en als beleid was er op de poli diazepam 10mg (kalmeringsmiddel) gegeven, omdat ze onrustig was. Nou die gaat voorlopig niet goed reageren lijkt me. Ze kreeg antibiotica via het infuus en voor de suiker insuline. Het infuus drupte flink door, Janie meet de controles nog is. De bloeddruk was gestegen 160 / 100 en een pols van 100 (eerder 160/80 pols 84). De zaalarts was er vandaag niet. Dus dr Ibrahim werd er bijgehaald. De vrouw had volgens familie convulsies gehad. Daarom werd er Fenobarbital gegeven. Verder voor de hogebloeddruk werd er medicatie voorgeschreven. Ze kreeg ook een maagsonde, omdat ze zo niet kon eten. Of de sonde goed zit geen enkel idee. De maagsonde wordt niet afgemeten er staat 1 streepje op de slang en dat zal het moeten zijn. De vpk had familie verteld hoe ze voeding moesten maken om door de sonde te geven. Ik ben heel erg benieuwd hoe dat dan gaat. Momenteel was er ook geen grote spuit met kathetertip voorradig om daarmee vloeibare voeding toe te kunnen dienen. Verder kreeg de vrouw een blaaskatheter en werd de urine onderzocht. De ballon van de katheter werd met 30 ml water gevuld (in Nederland normaal 10ml)
De behandeling is echt niet te vergelijken met Nederland.

Een vrouw moest bloed krijgen. Is kijken hoe dat op deze afdeling gedaan wordt. Ik ben het bloed naar het lab gaan brengen om het met het nieuwe zakje te matchen. Ik heb meegekeken hoe het gecheckt wordt. Ze hebben 2ml bloed nodig. Het serum/plasma van de patiënt wordt gekruist met het bloed van de donor. In een schonen lab buis wordt van beide wat druppels gedaan, ff mengen. Het bloed bleef vloeibaar, geen klonten. Het bloed wordt ook op een glasplaatje onder de microscoop nagekeken of de cellen kapot zijn, dat was niet. Het bloed was goed om te geven. Op de afdeling lag het bloed eerst even een uurtje om op te warmen. Ook op deze afdeling geen controles. Wel eerst plasmiddel i.v. en daarna het zakje bloed starten.

Wat verder de andere patiënten precies hadden geen idee. Er was geen tijd om het aan me uit te leggen.

In de namiddag samen met Janna naar Febronia haar huis geweest. Het was maar 2,5 km ver maar we moesten een Bodaboda nemen. Nou het was zeker meer dan 2,5 kilometer. Ze had een lekker sapje gemaakt, dat kunnen ze hier wel. Avocado met mango en ginger hmm. Natuurlijk ook veel te snacken, niet eten kan echt niet. Eerder vandaag zij Febronia op het werk dat ik vlak aan de achterkant ben. Haar dochtertje van 5 heeft al meer booty dan mij hihi.

Woensdag 14 November
Vandaag ga ik met Shoo naar Arusha om stof voor de lakens te gaan halen. Ik had gisteren aan DMO gevraagd of we niet met een auto van het ziekenhuis zouden kunnen gaan. Er waren geen auto's beschikbaar. Dat betekende om 5.45 bij het busstation zijn. Zo deze grote bus is echt lux. Allerlei lampjes in de bus. Zelfs een usb aansluiting om je mobiel op te laden. Om naar het station te lopen was wel mooi, al die kleurtjes die ik al in de lucht zag. De lucht was helder dus ik had goed uitzicht op de kilimanjaroberg.
De grote bus zou alleen in Moshi stoppen?? Nou we zijn vaak gestopt naja een lege plek is natuurlijk geld. Voor 8000 shilling p.p. werden we in 4,5 uur naar Arusha gebracht (ongeveer 3,50). Arusha heeft grote wegen, veel asfalt en heel veel verkeer. Verder viel me op dat er heel veel hoge gebouwen gebouwd worden.

Eerst even naar de wc en wat eten. Ze waarschuwde voor dieven. We zijn samen naar de wc gegaan. Van verschillende winkeltjes kom je ergens achteraf bij een wc. Gelukkig hebben we geen nare ervaringen gehad.
Shoo had een kennis gebeld zij zou ons naar de winkel brengen van de stof. Die kennis kwam en ze vertelde dat we met de auto moesten. Dus er werd een vriend / kennis gebeld om ons verder te vervoeren met de auto.
Zo er hing een nare zuren / kots lucht in die auto, er lagen veel tassen in de auto. Misschien had hij wel fenessi fruit gekocht dat schijnt erg te stinken.
Het was ongeveer 15min rijden. Het was net een industrieterrein het zag er maar saai en grauw uit, nauwelijks kleurtjes. Waar we moesten zijn stond een flinke muur en een portier. Voordat we binnen mochten, moesten we ons aanmelden. Ieder gebouw waar we in gingen moesten we ons weer in en uitchecken. De stof ging per rol van 200meter. Daar kunnen ze wel wat lakens van maken denk ik zo.
Moesten we weer naar een ander gebouw, ook weer aanmelden met het papier. Daar betalen. Weer terug naar de stofman, hij moest weer wat tekenen. Weer terug naar het andere gebouw, kregen we een handtekening. Ze weten hier veel wel omslachtig te maken, maar we hadden het. Een flink pakket wat met twee net te tillen was. De kennis mocht gelukkig het terrein op. De auto stonk niet meer, de tassen waren weg. Hij bracht ons weer naar de stad.
Ik dacht we gaan meteen terug naar huis. Shoo vertelde dat ik de kennis (ik moest toch 20.000 betalen) in de buurt zou blijven en wanneer we naar huis gingen dat hij het pakket af zou geven.
Shoo moest nog wat anderen boodschappen doen. Dan weer terug naar het busstation. Ik denk wel 50 keer op en neer gebel wie nu waar was. De bus die klaar was om te vertrekken ging toch echt. Nou dan de volgende bus maar die moest eerst helemaal gevuld worden. Uiteindelijk kwam het pakket op een Bodaboda naar ons toe. Ik wou helpen met tillen maar dat mocht niet. De man van de bus kwam helpen.
De terugweg duurde 5,5 uur nou ik was wel flink gaar van deze trip. Maar gelukkig hebben we de stof. De man van Shoo kwam ons ophalen op het busstation van Same. Nu kan de naaister mooi aan de gang.

Donderdag 15 november
Op de femaleward werd er insuline aan patiënten gegeven. De insuline wordt in de bovenarmen gespoten. Ik vroeg of ze een specifieke reden daarvoor had. Als antwoord het maakt niet uit als het maar sub cutaan was.

Er lag heel veel zooi op de grond. Ik zei zal ik eerst vegen, nee dan containimeren en we de bedden. Maar de bedden schoonmaken voordat er een andere patiënt of schoonmaken op komt wordt niet gedaan. Ook steriele handschoenen werd aangedaan om vies wond verband er af te halen, daarna gewone handschoenen om het te verbinden. Sommige logica zal ik niet gaan begrijpen.

Verder werd er ook vandaag geen artsenronden gelopen, omdat de arts van de femaleward nog steeds weg is.

De 2 wonden die ik maandag zag, zagen er allebei slechter uit. Op een wond werd begin van de week honing gedaan, nu werd er antibiotica op gedruppeld.

Margot is vandaag aangekomen in Same. Samen lekker eten in het Armani hotel. Deze plek waren we nog niet eerder geweest maar ziet er heel mooi uit. Toch raar om elkaar hier nu live in Tanzania te zien, wel superleuk om ervaringen te delen.

Vrijdag 16 November
Ja dit weekend ga ik een weekendje weg naar Tanga met Julia en Janna. Van te voren even geïnformeerd hoe duur het zou zijn welke bus en hoelang het zou duren. De reis zou 4 uur zijn.
Om 8.00 uur verzamelen. Om 9.00 uur zou de grote bus komen die we nodig hadden. Julia had alvast via iemand 3 kaarten voor de bus. Het zou 13.000 Shilling moeten zijn maar er stond 28.500 op. Nou het was dan 15.000 omdat er nu school vakantie was. Vaag verhaal. Uiteindelijk kwam Dennis langs gelopen (ken ik van het ziekenhuis). Hij heeft het uiteindelijk voor elkaar gekregen dat we 13.000 moesten betalen. Nou het was inmiddels 10.00 uur nog geen goede bus gezien. Alles ging naar Arusha of Dar Es Salaam. Uiteindelijk kwam er rond 10.30 een kleine bus voor Tanga. De man die eerder het ticket aan Julia had gegeven bracht ons naar de kleinere bus. Naja dan maar dat. Het was de zelfde maat bus als naar Moshi maar nu niet op elke rij 5 mensen gepropt. Ik zat op een uitklap stoeltje, die zat nog schever dan de toren van pizza. Er stond muziek aan, op een beeld waren de clips te zien. Het beeldscherm zat met touw vastgeknoopt en stopte bij ieder bobbeltje. Verder waren we toch echt wel te zwaar geladen bij iedere drempel voelde je de banden op de grond gaan. Onderweg werden we 4x gestopt door de politie. We mochten iedere keer snel weer door rijden.
Rond 16.30 uur waren we bij een grotere halte maar geen Tanga? Iedereen moest wel van bus wisselen. Weer ff vaag. Uiteindelijk maar met de bajaj naar het hotel gegaan.

Rond 17 uur waren we daar en konden we inchecken (panorihotel)
Ik had wel verwacht dat de reis iets meer tijd zou kosten maar zo lang hihi. Naja snel ff de kamer bekijken en het hotel verkennen, het hotel ziet er goed en gezellig uit. Voordat we gingen zei ik er zal misschien geen water in het zwembad zitten. Er zit water in een het is alleen Kenneth z'n favorieten kleur, groen.
Even de weg naar het strand vragen, er was een weg afgesloten. Onderweg gewoon vragen iedereen is vriendelijk en wil je helpen.
Het werd al bijna donker dus nu betaald het strand op gegaan bij de beach jacht club. Even door het water gelopen even een fotoshoot gehouden. Het begon te schemeren, toen we terug liepen zagen we dat er overal kleine mini krabjes uit gaatjes kwamen gekropen en gingen richting de zee. Van avond frietjes met mayo en een cheeseburger op. Het smaakte primma. Drinken dat moest e bij de bar gaan halen maar kon alleen met een soort consumtiekaart.
Toen we klaar waren met eten begon het flink te regenen. We hadden het nummer van de bajaj chauffeur eerder die dag gevraagd. Hij heeft ons veilig thuis gebracht. Yes lekker 'koud' douchen nou zo erg is dat niet.

Zaterdag 17 November
Vanmorgen eerst lekker ontbijt gegeten in het hotel. Voor Tanzania primma ontbijt. Je kon ook warmen dingen bestellen, zoals pannenkoek of eieren.
Daarna Tanga een beetje verkend. Rond een een uur of 12 dachten we even een terrasje te pakken en een vers sapje te bestellen. In plaats van een fruit sapje was het een hele fruitsalade, ook lekker. Daarna zijn we met Emmanuel en Saidi op pad gegaan (via Tanga Wonders Adventure). Gezien de korte tijd in Tanga en het gestrugel met de reistijd was dat een goede optie. We zijn naar de grotte gegaan. Ze vertellen wel grappige verhalen. Dat lijkt op het continent Africa, een leeuwenkop, zeepaardje. Met veel fantasie kon je van alles zien in de grotten. Er was ook een moskee en kerk in de grot. Emanuel vertelde dat er soms offers gedaan worden in de grot.
We hebben ook in de grot de kilimanjaro beklommen. In het donker er was een soort natuurlijke stijl trap in de grot. Mooie omgeving leuke tour om te doen.
Daarna zijn we naar een andere plek gereden om verse kokosnoot en kokos wijn te drinken. De brug er naar toe had overal gaten maar aan de linkse kant lopen was stevig hihi. Daarna een mooi stukje gelopen tussen de natuur. Aan de kokos bomen zag je soms flessen hangen, daar komt de kokos wijn in. Ze legen de flessen of kannen 's morgens en' s avonds. De flessen worden goed vastgemaakt, anders gaan de apen met de wijn vandoor.
Bij een hutje begon een man de verse kokosnoten te openen. Het sap smaakt helemaal niet naar de kokosnoot smaak die ik ken. Dit smaakt heel anders maar lekker. Daarna het vruchtvlees opeten met een eigen gemaakte lepel. Janna vond de kokos wijn naar salami smaken? Ik vond er een popcorn smaak aanzitten. Daarna zijn we naar de hotwaterspring gegaan. Er hingen lappen stof. Op een steen in het water zaten allemaal wierookstokjes. Mensen geloven dat het water een helende werking heeft door de vele mineralen. Het water stinkt wel echt naar zwavel. Vaak worden er rituelen gedaan. Sommige mensen gaan door een deel van het water tot een 'kleedhokje' daarna moeten ze anderen kleren aan doen, anders zijn ze niet echt gezuiverd. Na de trip werden we bij ons hotel afgezet.
Ons eten kwam gewoon 2,5 uur later, pole pole. Het smaakte goed maar het was inmiddels al 22.30 uur.

Zondag 18 November
Ja het ontbijt zijn we naar een ander hotel gegaan om te zwemmen. Mooi zwembad lekker water en niet groen. We hadden gevraagd of er muziek aan kon. Er werden een partij boxen boxen buiten gezet.
De 'dj' bracht ons naar een bajaj (tuk tuk) of een dalla dalla (kleiner busje) die naar het juiste busstation zou gaan. Nou het werd de bus, richting Kange (het grotere busstation buiten Tanga, de grote bussen mogen Tanga niet meer in). Worden we gedropt op het kleine busstation van Tanga met alleen maar dalla dallas.
Daar meteen mensen vragen waar we heen moesten. Bij een kantoor zouden we alvast moeten betalen om een grote plaats in de bus te reserveren, nou dat gaan we niet doen. Uiteindelijk ging die man van het kantoor mee in een dalla dalla naar kange en bracht ons naar de bus. Zo in de dalla dalla wordt ook flink mensen en tassen gepropt. Op het station was gewoon een grote bus naar Arusha. Nou dat is mooi ook even gecheckt bij de mensen in de bus. Nou maar hopen dat we niet hoeven over te stappen. Uiteindelijk in de bus betaald. We zijn uiteindelijk rond 12.30 vertrokken en rond 16.45 waren we in Same.
Op de terug weg maar even naar de markt gelopen. Normaal krijg je voor 1000 Shilling ongeveer 3 komkommers. Nou het vrouwe bleef komkommers geven ik denk dat ze er wel 10 in m'n tas propte hihi.

Zo de week is weer voorbij gevlogen. Flinke safari gehad. We hebben wel echt heel veel geluk gehad met het weer.

Groetjes

• 18 November 2018 - 15:18

Marja:

En maar weer eens een leuk verhaal! Tja, die billen van jou... Weet je wat: gaan we het niet over hebben, gewoon niks mis mee, haha! En nee, ik denk ook niet dat je ooit zou wennen aan de manier van behandelen daar! Mooi groen is niet lelijk, maar als het zwembadwater is wordt het toch wel een ander verhaal! Drie "witte"dames alleen op stap.... Is dat wel veilig? Jullie zijn in ieder geval weer veilig terug gekomen. Hier wordt het intussen steeds kouder en de Sint is in het land (met een hoop Pieten-gedoe weer, zucht). Nog een paar weken meid! XXX

• 18 November 2018 - 16:11

Corina Emmen:

Hoi Janie,

Spannend allemaal weer en als je het zo leest dan duurt alles lang dus je moed wel wat geduld hebben daar. Leuk dat je nu ook een heel weekend weg was en veel dingen gedaan maar ook daar was het weer lang wachten zowel op de bus als op je eten af en toe wordt je daar toch wel moe van denk ik. Zet hem weer op komende week er zal weer van alles gebeuren dan hebben wij weer genoeg te lezen. Veel plezier groetjes Corina

• 18 November 2018 - 16:35

Mamsa:

hey janie,
    een heel gedoe om die stof te halen en ik ben benieuwd wanneer ze klaar zijn.
    wat een belevenissen weer en fijn te lezen dat er ook nog tijd was voor een weekendje weg met de meiden.
    wat zie ik nu. mn dochter die geen kokos lust aan een kokosnoot hihi, en knap dat jullie op teenslippers door die grotten zijn gewandeld, nog niet omgezwikt? een hele belevenis zo met drie mzungu's op stap maar super gave foto,s. suc-6 morgen met de sterilisator maken met het nieuwe rubber. en de beloofde foto niet vergeten;-)
    dikke knuffels van papa en mamsa