Aankomst - Reisverslag uit Same, Tanzania van Janie Geus - WaarBenJij.nu Aankomst - Reisverslag uit Same, Tanzania van Janie Geus - WaarBenJij.nu

Aankomst

Blijf op de hoogte en volg Janie

19 September 2018 | Tanzania, Same

Hallo iedereen. Wat vorig jaar nog verweg leek ging echt heel snel voorbij. Ik heb maar 3 dagen gedaan om mijn tassen goed in te pakken. Ik was zo enthouciast, o de tas kan dicht, ej ik kan er nog meer spullen bij proppen. Naja leuk idee maar mijn koffer werd te zwaar, toch maar weer wat uiladen.
Wat lastig was kiezen welke medische materialen ik allemaal mee zou nemen. Iedereen bedankt voor het meedenken en het verzamelen van de spullen.

Op het vliegveld begon het toch ineens wel heel echt te voelen. Ik mocht eindelijk de reis gaan maken waar ik stiekem al lang van droomde. Het moment was toch echt aangebroken. Het was heel fijn dat mijn ouders en kenneth me wegbrachten.Nog even knuffelen en een traantje laten en hop die douane door.

In de lucht had ik prachtig uitzicht. Zoveel verschillende landschappen gezien. Mooie bergen, wateren, de woestijn. In egypte waren circels te zien, ik vraag me nu nog af wat dat waren. Weet iemand dat? Rond 19uur was de zon onder, hier en daar wat lichtjes te zien.
Rond 20 uur (19uur in nederland) landen we op de kilimanjaro airport. Een vest had ik inderdaad niet meer nodig.
Met zijn alle in de rij voor het visum dat duurde wel even maar verliep goed.
Daarna moest ik 1 tas open maken. Ik dacht o oh het zal toch niet dat ik de tas met medische spullen en wat gifts achter moet laten of een dikke rekening krijg. Na een tijdje in gesprek te zijn met de beste man die ik niet altijd goed begreep. Wat ik eruit begreep had ik iets van papieren nodig met wat er allemaal in zat en waar het precies naar toe zou gaan. Hij had een goede dag dus ik mocht gelukkig verder. Bij de uitgang zag ik Marga staan met een welkomstcomité super fijn. Father Deo vertelde dat we onderweg wat gingen eten, ze hadden als laatst een ontbijt op. Op de luchthaven is geen wifi en ik kreeg geen verbinding om te belle of smse. Gelukkig kon ik even een apje via de whats app van janna sturen. Toch ook wel fijn voor het thuisfront dat ze weten dat ik een goede reis had gehad.

Aan de kant van de weg zijn we bij een restaurantje (het leek eerst dicht) gaan eten. Father Deo kwam ons roepen dat ze wat eten voor ons hadden. Toen we aan tafel zaten begon de mevrouw in de keuken de aardappels voor de friet te schillen. Nou verser kan niet, maar dat gaat nog wel even duuren. Wat we wilde drinken geen probleem, wat ze niet hadden werd verder op in de straat even gehaald. Toen het eten klaar was kwam er een jongen aan met een bak en grotetheepot eerst de handen wassen voor het eten, even bidden en smakelijk.

De auto waar ik in zat was echt een goede wagen, zat lekker. De wegen zagen er ook netjes uit. Wanneer het bordje van 50 erstond ging de chauffeur ook echt zachter rijden, dat was ook wel nodig flinke drempels die ze hier hebben.
Rond 1 uur waren we geloof ik thuis.

In het donker lastig te zien waar ik allemaal terecht kom. Ik slaap in een gebouw waar 4 kamers zijn. Het is een mooie kamer. Gewoon luxer dan thuis een eigen douche en wc.

Janna is een meisje waar ik nu sinds een paar weken app contact mee heb. Zij is hier nu een paar weken en werkt op de school. Deze week hebben ze schoolvakantie. Dat betekend dat Janna vrij is en ging me de eerste dagen rondleiden. De mensen hier op de diocese (terein van de bisdom) zijn super aardig. Iedereen lacht en verwelkomt je.

Dinsdag ging ik met janna op pad. Sister Marietta zou haar mee het dorpje innemen om een jurk te laten maken. Primma harstikkelijk leuk is kijken hoe het dorpje eruit ziet. We zijn even langs een winkeltje geweest om mijn simkaartje te laten knippen. De plannen waren gewijzigd sister marietta nam ons mee naar het mama kevina hope center. Een plaats waar kinderen met een lichamelijke of verstandelijke beperking naar toe kunnen. Er waren fysio thrapeuten, social workers.
De kinderen gingen voor ons zingen en dansen. Uiteindelijk nog met de kids gevoetbalt tot het donker werd. Wow de tijd is gevlogen.

Veel indrukken deze 2 dagen. Het is heel indruk wekkend. Ik verbaas me over dingen waarvan ik dacht, waarom heb ik er eigenlijk nooit over nagedacht bijv. Dat de maan hier op zijn kop zichtbaar is. Morgen ga ik waarschijnlijk kennes maken op het ziekenhuis en daarna door naar een waterproject. Ik ben benieuwd. Tot de volgende keer

  • 19 September 2018 - 05:22

    Corine:

    Hoi Jannie,
    Fijn dat de reis goed gegaan is! En knap dat je alles in je koffers hebt gekregen.
    Leuk eerste verslag, kijk nu al uit naar het volgende. Geniet er van en let goed op jezelf.
    Groetjes Corine en de rest.

  • 19 September 2018 - 05:38

    Tante Jet:

    Hoi Janie,

    Mooi dat het zo goed gaat. Fijn om er ook een beetje bij te zijn door t lezen van je verslag.
    Succes met je werk de komende tijd.
    Gr. Tiny en Jet


  • 19 September 2018 - 05:39

    Mamsa:

    hey janie,
    leuk verslag en er fijn dat je zo goed wordt opgevangen. en dat ze daar ook al drempels op de weg hebben had ik niet verw8.
    wij zijn supertrots op je en zo fijn dat je droom werkelijk is geworden , geniet ervan.
    dikke knuf van ons

  • 19 September 2018 - 06:50

    Hellen:

    hay Janie
    wat fijn dat de reis goed gegaan is en dat je kamer zo mooi is , heel leuk te lezen dat het zo goed is daar . ook ik ben super trots op je, op naar het volgende verslag , liefst hellen

  • 19 September 2018 - 07:15

    Marja:

    Hoi schat! Wat een leuk verslag. Wow, zoveel indrukken de eerste dagen! kun je nog wel slapen?? Ik heb Same opgezocht op de computer en er is zelfs een filmpje op youtube over het hospital. kei leuk, hebben we een indruk waar je zit. Geniet ervan meid! We wachten op het volgende verslag. Dikke knuffelkus! X

  • 19 September 2018 - 07:20

    Elisa:

    Hey Janie,

    Leuk om te lezen dat je goed garriveerd bent en jouw 1e indruk te lezen!
    Veel succes!!!!

    Groetjes,
    Elisa

  • 19 September 2018 - 12:58

    Marjolein:

    Hoi Janie,

    Wat fijn dat je reis goed is verlopen. Ziet er goed uit op je kamer.
    Hopelijk ga je een mooie ervaring beleven!

    Groetjes, marjolein

  • 19 September 2018 - 15:14

    Mandy Althuijzen:

    Hoi Janie,

    Jammer dat ik niet meer langs kon komen afgelopen zaterdag, maar alsnog heel veel plezier daar. Wat een avontuur!!

    Ben benieuwd wat je nog meer gaat meemaken ;)

    Groetjes,
    Mandy






  • 19 September 2018 - 16:45

    Marc Leijten:

    Hoi Janie,

    Wow, een supergoed begin van jouw reis. Het zal een fantastisch avontuur worden! Heel veel plezier en succes met jouw activiteiten daar. Het is leuk om jouw ervaringen op jouw blog te kunnen volgen.

    Hartelijke groeten van Marc

  • 20 September 2018 - 05:54

    Annie Van Kuijk:

    Beste Janie,
    Wat zijn wij trots op jouw. Knap dat jij je inzet voor de medemens.
    Huis en haard achter laten doe je niet zomaar. Dit alles om iets voor een ander te betekenen. Wat zal jij "rijk" terug komen. Fijn dat we je kunnen volgen via jou reisverslag.
    Veel liefs ome Ton en tante Annie. We hebben voor jou een kaarsje.

  • 20 September 2018 - 09:41

    Corina Emmen:

    Hoi Janie,

    Kreeg van je moeder de site door dus ben meteen gaan kijken. Ik wist dat je dit graag wilde dus geniet ervan. Er zullen ook zwaardere dingen op je pad komen maar dat komt allemaal goed. Een reis / werk om nooit te vergeten. Desiree heeft het er nog vaak over toen ze naar Kenia is geweest. De reis is goed verlopen, een fijne verblijfplaats dus dat werk komt wel goed. Ik wacht met smacht je volgende verslag af.
    P.S en ook ervan genieten hoor het is zo voorbij.
    Groetjes Corina

  • 20 September 2018 - 17:00

    Greet:

    Hoi Janie, mooi dat het begin goed is en dat je zo fijn opgevangen bent. In je reisverslag kom je niet echt
    " mutserig" over hoor. Je staat je vrouwtje. Ik blijf je volgen!

    Groetjes, Greet

  • 21 September 2018 - 12:03

    Marjorie:

    Hoi Janie, fijn dat je reis goed verlopen is. Had inmiddels al meegekregen dat je gearriveerd bent, maar dat de eerste dag in het ziekenhuis een beetje was misgelopen. De verpleegkundigen die nu hier zijn vonden het erg vervelend en St. Feliciana is meteen gaan bellen. Voor ons als werkgroep ook weer een puntje. Omdat ze afgelopen woensdag bij de vergadering waren meteen spijkers met koppen geslagen. St. feliciana gaat het daar regelen, dat er altijd iemand "paraat" is om de eerste dag op te vangen. Dus je eerste projectje zit er al op. Geniet heerlijk van je verblijf daar en ik wacht met plezier je volgende verhaal af.
    Groetjes Marjorie

  • 22 September 2018 - 05:05

    Anneke:

    Hoi Janie, wat leuk om je eerste verslag te lezen. Wat een indrukken. Ik ben stiekem een beetje jaloers op jouw bijzondere ervaring en kan zo een beetje meeleven. Dus als je de tijd kunt vinden, schrijf maar lekker veel. Heel veel succes daar en geniet zoveel het kan. Groetjes Anneke en de rest van de familie.

  • 22 September 2018 - 12:54

    Jolanda V Rossum:

    Hey Janie,
    Wat geweldig om te lezen hoe het met je gaat in het verre Afrika.
    Je naam ( mutske) past niet bij de kracht ( ballen) die jij hebt om deze reis te maken.
    Je bent een toppertje!!
    Geniet van al het moois op dit pad, ga je volgen.
    Dikke knuffel Jolanda. XXX

  • 24 September 2018 - 10:00

    Johanna:

    He Janie,

    Fijn dat je een goede reis hebt gehad. Heerlijk om te lezen hoe jij de dingen beleefd.
    Ik blijf je volgen hoor! Geniet ervan.

    Groetjes, Johanna

  • 24 September 2018 - 12:29

    Harry:

    Hoi Janie,
    Leuk om je eerste reisverslag te lezen.
    Ik had inmiddels van Kenneth al begrepen dat alles goed was gegaan.
    De eerste week tijd om wat te gaan verkennen en bijkomen van alle nieuwe indrukken, vandaag dan echt aan de slag in het ziekenhuis.
    Veel succes en plezier daar en wij gaan gewoon door met klussen hoor, afgelopen zaterdag muren schuren met Kenneth, was best 'gezellig'.

    Groetjes
    Jacqueline & Harry

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Tanzania, Same

Tanzania

3 maanden in het Same Hospital werken als verpleegkundige.

Recente Reisverslagen:

16 December 2018

Laatste week

09 December 2018

12e week

01 December 2018

11e week

25 November 2018

10e week

18 November 2018

9e week
Janie

Ik heb altijd de wens gehad om een keer een kijkje te mogen nemen in een ziekenhuis in bijvoorbeeld Afrika. Vanuit het ETZ Tweesteden - Elisabeth krijg ik nu deze kans om mijn droom waar te gaan maken. Voor 3 maanden ben ik te vinden in het Same Hospital in Tanzania.

Actief sinds 16 Aug. 2018
Verslag gelezen: 608
Totaal aantal bezoekers 8021

Voorgaande reizen:

17 September 2018 - 14 December 2018

Tanzania

Landen bezocht: